دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام در باره ابوبکر و عمر+ تصویر کتاب ها.
دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام در باره ابوبکر و عمر+ تصویر کتاب ها
مخالفان اهل بیت علیهم السلام ادعا میکنند که امیرمؤمنان علیه السلام با خلفای سه گانه ارتباط حسنه و دوستانه داشته است و برای اثبات این افسانه، به دروغهایی مثل ازدواج ام کلثوم با عمر، نام گذاری فرزندان امیرمؤمنان علیه السلام از نام خلفا و ... استناد میکنند.
هر چند که ما در جای خود به تفصیل از این شبهات واهی پاسخ کوبنده و قاطع دادهایم؛ اما این بار و در این مقاله تلاش میکنیم دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام را در باره خلفاء، از صحیحترین کتابهای اهل سنت در معرض قضاوت خوانندگان عزیز قرار دهیم .
طبق روایات صحیح السندی که در صحیحترین کتابهای اهل سنت آمده، امیرمؤمنان علیه السلام هیچگاه با خلفای سه گانه ارتباط دوستانه نداشته است؛ بلکه آنها را «دروغگو ، بدکار ، حیلهگر، خائن، ظالم، فاجر و ...» میدانسته است.
پیش از ارائه مدارک، این نکته را متذکر میشویم که هدف ما توهین و جسارت به مقدسات کسی نیست؛ بلکه تنها نقل مطالب از کتابهای اهل سنت و آن هم با سند صحیح است و قضاوت را نیز به عهده خوانندگان عزیز شیعه و سنی واگذار میکنیم .
مسلم نیشابوری در صحیح خود در ضمن یک روایت طولانی از عمر بن خطاب نقل میکند که خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت:
فَلَمَّا تُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- قَالَ أَبُو بَکْرٍ أَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِیرَاثَکَ مِنَ ابْنِ أَخِیکَ وَیَطْلُبُ هَذَا مِیرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِیهَا فَقَالَ أَبُو بَکْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- « مَا نُورَثُ مَا تَرَکْنَا صَدَقَةٌ ». فَرَأَیْتُمَاهُ کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُ لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّىَ أَبُو بَکْرٍ وَأَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- وَوَلِىُّ أَبِى بَکْرٍ فَرَأَیْتُمَانِى کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا .
پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه وآله ابوبکر گفت : من جانشین رسول خدا هستم ، شما دو نفر (عباس و علی ) آمدید و تو ای عباس میراث برادر زادهات را درخواست کردی و تو ای علی میراث فاطمه دختر پیامبر را .
ابوبکر گفت : رسول خدا فرموده است : ما چیزی به ارث نمیگذاریم ، آنچه میماند صدقه است و شما او را دروغگو ، گناهکار ، حیلهگر و خیانتکار معرفی کردید و حال آن که خدا می داند که ابوبکر راستگو ، دین دار و پیرو حق بود .
پس از مرگ ابوبکر ، من جانشین پیامبر و ابوبکر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن ، دروغگو و گناهکار خواندید
سپس در آخر روایت عمر بن خطاب از امیرمؤمنان علیه السلام و عباس اقرار میگیرد که آیا مطالبی را که گفتم تأیید میکنید. هر دو گفتند: بلی .
قَالَ أَکَذَلِکَ قَالاَ نَعَمْ.
صحیح مسلم، کتاب الجهاد والسیر، باب حکم الفئ ، ح 1756
همین روایت در دیگر کتابهای اهل سنت با تعبیر «ظالم وفاجر» نقل شده و حتی البانی وهابی نیز آن را صحیح دانسته است:
قَالَ وَأَنْتُمَا تَزْعُمَانِ أَنَّهُ کَانَ فِیهَا ظَالِمًا فَاجِرًا وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَنَّهُ صَادِقٌ بَارٌّ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ وُلِّیتُهَا بَعْدَ أَبِی بَکْرٍ سَنَتَیْنِ مِنْ إِِمَارَتِی فَعَمِلْتُ فِیهَا بِمِثْلِ مَا عَمِلَ فِیهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم وَأَبُو بَکْرٍ وَأَنْتُمَا تَزْعُمَانِ أَنِّی فِیهَا ظَالِمٌ فَاجِرٌ.
عمر گفت: شما دو نفر اعتقاد داشتید که ابوبکر در این قضیه ظالم و فاجر است؛ در حالی که خدا میداند او صادق، نیکوکار و پیرو حق بود . بعد از ابوبکر دو سال اداره فدک و .. در اختیار من بود و من همان رفتاری را داشتم که رسول خدا (ص) و ابوبکر داشت ؛ اما شما اعتقاد داشتید که من ظالم و فاجر هستم .
البانی در آخر روایت تصریح میکند که سند این روایت صحیح است.
البانی ، محمد ناصر الدین (متوفای 1420هـ)، التعلیقات الحسان علی صحیح إبن حبان ، ج9 ، ص319 ـ 320.
همین روایت در کتاب صحیح إبن حبان با تحقیق شعیب الأرنؤوط وهابی نیز آمده و این وهابی متعصب نیز سند آن را تصحیح کرده است.
طبق این دو روایت امیرمؤمنان علیه السلام اعتقاد داشته است که ابوبکر و عمر «دروغگو، بدکار، حیلهگر، خائن، ظالم و فاجر» هستند.
جالب است که در کتاب صحیح بخاری همین صفات از ویژگیهای منافقین شمرده شده است. محمد بن اسماعیل در صحیح خود مینویسد:
33 حدثنا سُلَیْمَانُ أبو الرَّبِیعِ قال حدثنا إِسْمَاعِیلُ بن جَعْفَرٍ قال حدثنا نَافِعُ بن مَالِکِ بن أبی عَامِرٍ أبو سُهَیْلٍ عن أبیه عن أبی هُرَیْرَةَ عن النبی صلى الله علیه وسلم قال آیَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إذا حَدَّثَ کَذَبَ وإذا وَعَدَ أَخْلَفَ وإذا أؤتمن خَانَ.
از ابوهریره نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود: نشانههای منافق سه چیز است: هرگاه سخن میراند، دروغ میگوید؛ هر وقت وعده میدهد، تخلف میکند و هر وقت امانتی به او سپرده شود، خیانت میکند.
34 حدثنا قَبِیصَةُ بن عُقْبَةَ قال حدثنا سُفْیَانُ عن الْأَعْمَشِ عن عبد اللَّهِ بن مُرَّةَ عن مَسْرُوقٍ عن عبد اللَّهِ بن عَمْرٍو أَنَّ النبی صلى الله علیه وسلم قال أَرْبَعٌ من کُنَّ فیه کان مُنَافِقًا خَالِصًا وَمَنْ کانت فیه خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ کانت فیه خَصْلَةٌ من النِّفَاقِ حتى یَدَعَهَا إذا أؤتمن خَانَ وإذا حَدَّثَ کَذَبَ وإذا عَاهَدَ غَدَرَ وإذا خَاصَمَ فَجَرَ.
از عبد الله بن عمر نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود: چهار ویژگی است که اگر همه آنها در شخصی باشد، منافق خالص است و هر گاه یکی از این ویژگیها در شخصی باشند، یک خصلت از منافقین را دارد تا زمانی که آن را رها کند : هر گانه امانتی به او سپرده میشود، خیانت میکند، هر وقت سخن میراند، دروغ میگوید؛ هر زمان تعهد میدهد نیرنگ میکند و هر وقت با کسی دشمنی میکند، دست به کارهای ناشایست میزند.
صحیح البخاری، کتاب الإیمان، بَاب عَلَامَةِ الْمُنَافِقِ ، ح33 و 34.
ملاحظه میفرمایید که تمام صفات ذکر شد از زبان رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره منافقین و حتی بیش از آن ، طبق اعتقاد امیرمؤمنان علیه السلام در ابوبکر و عمر بوده است .
**************
حال سؤال ما از وجدانهای بیدار این است که چگونه ممکن است امیرمؤمنان علیه السلام دخترش را به کسی بدهد که او را «کاذب، بدکار، حیلهگر ، خائن، ظالم و فاجر» میداند؟!
چگونه ممکن است امیرمؤمنان علیه السلام نام فرزندان دلبندش را از نام کسانی انتخاب کند که اعتقاد دارد آنها تمام صفات منافقین را یکجا در خود جمع کردهاند؟!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات